Diana Dudziak, ekspertka LYKE przybliża temat szybkości i kształtowania się cech motorycznych.
Motoryczność człowieka to całokształt obejmujący ruchowe możliwości. Nasza ogólna sprawność motoryczna jest opisywana przez różne cechy motoryczne. Są to moc, siła, szybkość, zwinność, koordynacja ruchowa czy gibkość. Istnieją naukowo opracowane testy, na podstawie których jesteśmy w stanie mierzyć rozwój danej cechy motorycznej u dzieci.
Poznanie tempa rozwoju danej cechy motorycznej u dziecka, pozwala na odpowiednie stymulowanie jej i całej motoryczności. Dzieje się to poprzez celowo i odpowiednio dobrane zadania ruchowe. Około 5 roku życia dziecko osiąga tak zwaną równowagę przedszkolną. Jest to pierwszy wiek złotej motoryczności, apogeum rozwoju cech motorycznych. Warto wykorzystać to w zajęciach z przedszkolakami.
Dzięki aktywności fizycznej dziecko ma okazję do doskonalenia się w zakresie małej i dużej motoryki, a także nabiera większej świadomości własnego ciała. Dzieci przedszkolne cechuje znaczna ruchliwość, czyli głód ruchu. Proporcje ciała gwarantują, że ruchy stają się coraz bardziej płynne, celowe i harmonijne. Dziecko w tym wieku potrafi bardzo dobrze biegać, chodzić, rzucać, łapać, chwytać.
Bardzo dobrze utrzymuje równowagę. Na tym etapie zajęcia w przedszkolu wydają się niezwykle istotne i kluczowe. Dziecko na zajęciach dodatkowo kształtuje swoją pamięć ruchową i orientację przestrzenną.
Osiągnięcie wysokiego poziomu cech motorycznych u dzieci zależy od tego, czy dziecko brało czynny udział w zajęciach ruchowych w okresie przedszkolnym. Szybkość jest określana jako zdolność do wykonania ruchu w minimalnym dla danych warunków czasie. Może być kształtowana poprzez zabawy bieżne, skoczne, z elementami rzutów, ze współzawodnictwem, podczas wykonywania cyklicznych ruchów, a nawet podczas skakania na skakance.
Kształtowanie szybkości w wieku wczesnoszkolnym w dużej mierze polega na tym, by wykorzystywać gry i zabawy bieżne i skoczne.
Powinny pojawiać się zabawy bieżne z elementami pościgów i współzawodnictwa, elementy skoczne. Pamiętajmy o cykliczności i powtarzalności ruchów. Niezwykle istotne są gry i zabawy z elementami rzutów, zmian kierunków biegu czy z elementami przyspieszenia. Warto kształtować także czas reakcji, który możemy wprowadzać w zabawach ze zmianą kierunku ruchu, z różnymi przyborami, sygnałami wzrokowymi czy dźwiękowymi.
Na kształtowanie szybkości mają wpływ również ćwiczenia sprawnościowe, w których mamy szybką zmianę tonusu, czyli napięcia mięśniowego, na przykład proste skoki na skakance.