Savoir-vivre nie jest tylko zachowaniem dobrych manier przy stole, aczkolwiek najczęściej właśnie z tym może się kojarzyć. Należy jednak zauważyć, że odgrywa istotną rolę w budowaniu pozytywnej atmosfery, wzmacnianiu zaufania i utrzymaniu harmonii w zespole. Bo każdy zasługuje na szacunek.
Dbanie o relacje międzyludzkie w środowisku pracowniczym to prawdopodobnie jedno z najtrudniejszych zadań, jakie stoją przed każdym pracodawcą. Mamy do czynienia z różnymi ludźmi, którzy zostali inaczej wychowani i wynieśli inne maniery.
Odpowiednie zachowanie w kontekście komunikacji również jest czymś ważnym. Nie chodzi tutaj wyłącznie o aspekty takie jak umiejętność aktywnego słuchania, czy mówienie jasno i wyraźnie. Efektywna komunikacja sięga głębiej – to ona jest jednym z najważniejszych elementów składających się na fundament savoir-vivre.
Zadbaj o ton swojej wypowiedzi – często to, co wydaje Ci się, że brzmi dobrze, ktoś inny zrozumie całkowicie inaczej. Przykuwaj szczególną uwagę do tego, aby Twoje komunikaty nie brzmiały pretensjonalnie, czy olewczo. Bywa to szczególnym wyzwaniem podczas porozumiewania się telefonicznie, a także online w mailach, czy innych pracowniczych komunikatorach. Nie możemy zapominać o tym, że inne osoby nie potrafią czytać w naszych myślach, nie wszyscy znają nas wystarczająco dobrze, aby zrozumieć nasz humor bez poczucia się urażonym. Ten kontakt “pośredni”, czyli z wykorzystaniem innych narzędzi, nierzadko sprawia, że pojawiają się tzw. szumy komunikacyjne. Wydaje nam się, że nasz odbiorca nie jest w stanie wyczuć, że właśnie przewracamy na niego oczami po drugiej stronie słuchawki, czy przeglądamy Facebooka w tym samym czasie. Jest to przekonanie błędne.
W tym miejscu wysuwa się również umiejętność zarówno dawania, jak i przyjmowania konstruktywnej krytyki. Żeby wszyscy mogli efektywnie wykonywać swoją pracę, musimy pamiętać o tym, aby nie ubliżać innym. Wiąże się to właśnie z aspektem opisanym wcześniej – poprawną komunikacją; tonem wypowiedzi, doborem słownictwa. Wypracowanie tego balansu jest kluczowym elementem poprawnej komunikacji, która wpływa na ogólny charakter krytyki. Przemyśl to, co chcesz przekazać. Postaw się w butach drugiej strony i zastanów się w jaki sposób sam odebrałbyś swoją wypowiedź.
Pomyśl nad tym, czy Twoja postawa nie jest arogancka, bądź odrzucająca w jakiś sposób. Po dłuższym czasie pracy w tym samym towarzystwie, zaczynamy czuć się coraz bardziej komfortowo, niekiedy zapominając o barierach, czy kulturze osobistej. Problemem wówczas stają się banalne sprawy typu rozmawianie podczas spożywania posiłku. Często wykonujemy takie rzeczy po prostu nieumyślnie, wcale nie na złość, czy w celu uprzykrzenia komuś życia.
Nie zapominajmy o profesjonalizmie, jakkolwiek swobodna atmosfera panuje w Twojej firmie. Sposób, którym prezentujesz siebie, jest jednocześnie odzwierciedleniem Twojego miejsca pracy. Nie musisz mieć codziennego bezpośredniego kontaktu z klientami, gdzie wymaga się od Ciebie wysokiej kultury osobistej, aby panować nad własną postawą.